اصول غرفه سازی در تهران
31 دسامبر 0776
(0 رای‌ها)

اصول و قواعد ساخت و طراحی غرفه های نمایشگاه های بین المللی

با رعایت اصول غرفه سازی در تهران می توانید حجم وسیعی از موفقت در نمایشگاه ها را تجربه نمایید. با ت.جه به اینکه نمایشگاه هایی که در شهر تهران برگزار می گردند، جزو نمایشگاه های بین المللی می باشند. و از طرفی بازدیدکنندگانی از کشورهای دیگر نیز برای بازدید از این نمایشگاه ها حضور پیدا میکنند. بهتر است تا انجام تمامی امور مرتبط با شرکت در این نمایشگاه ها به بهترین نحو ممکن انجام شود. ساخت و احرای غرفه شما باید به نحوی انجام شود تا بتواند به راحتی بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را به خود جذب نماید. برای مخاطبی که با فرهنگ ما ایرانیان آشنا نیست نیز باید جذاب باشد. تا به درون غرفه بیاید و از خدمات شما استفاد کند. تمامی این امور تنها زمانی محقق خواهند شد که شما اصول ساخت غرفه ها را به بهترین نحو ممکن رعایت نمایید.

رموز موفقیت در نمایشگاه های بین المللی تهران

در این مطلب سعی در شناسایی و ارائه مهم ترین نکات که می توانند در موفقیت شما تاثیرگذار باشند را داریم.و همچنین اشاره به نکات و اصول مهم در جریان اجرای غرفه های نمایشگاهی ابتدا با توجه به تحقيقات نظری و با جمع آوری نظرات خبرگان ، انديشمندان و صاحب نظران امر نمايشگاهی و از طريق پرسشنامه خبره ، متغيرها و عوامل موثر بر موفقيت غرفه سازی نمايشگاه ها و چگونگی غرفه سازی در تهران شناسايي گرديد و سپس با توزيع 300 عدد پرسشنامه اصلي در جامعه آماری و جمع آوری آن و استفاده از روش تحليل عاملي و بهره گيري از نرم افزار SPSS به شناسايی عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاههای بين المللی پرداخته شد و با توجه به ارزش ويژه بدست آمده از فرآيند استخراج و تجزيه و تحليل آن به چهار عامل ذيل با اولويت اول تا چهارم دست پيدا كرده ايم.

چهار عامل اصلی در موفقیت نمایشگاه ها

1- توجه به مديريت و هدايت عملكردی نيروها و تبليغات حرفه ای و تخصصی از نمونه مهم ترین اصول شرکت در نمایشگاه های در تهران می باشد. 2- شفاف سازی برای مشاركت كنندگان و لزوم نظام حمايتی و رعايت اصول بازرگانی و نمايش كالا 3- توجه به شرايط حاكم بر جامعه و همكاری و مشاركت همه عوامل درگير در انجام ساخت غرفه در نمایشگاه های بین المللی 4- توجه به زمان و فضای برگزاری نمايشگاه جهت تامین ارز مورد نیاز کشور . رهایی از وابستگی به نفت، قطعا صادرات غیر نفتی فرصت بسیار مناسبی خواهد بود. در نتیجه تمامی راهکارهایی که می توانند به توسعه صادرات غیر نفتی کمک نمایند باید مد نظر سیاستگذران و فعالان اقتصادی کشور قرار گیرد. نمایشگاه های یکی از بهترین و موثر ترین روش ها برای رونق بخشیدن به صادرات محصولات می باشند. البته مشروط به اینکه اصول شرکت در نمایشگاه و همچنین برگزاری نمایشگاه به درستی رعایت و اجرا گردند. در اين مقاله ابتدا تعريف، دسته بندی انواع نمايشگاهها، و تشريح مختصری عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاه ها ارائه شده، و پس از بررسی روش شناسی پزوهش، در نهايت به بحث و تفسير نتايج پرداخته شده است . كه اين تحقيق به بررسی عوامل موثر بر موفقيت آن می‎پردازد.

تعريف نمايشگاه و اصول غرفه سازی در تهران

در ابتدا بهتر است تعریف کاملی از نمایشگاه داشته باشیم. 1-محل نمايش دادن و جای جلوه دادن 2-محلي كه متاع های بازرگانی، محصولات كشاورزی و مصنوعات كارخانه ها يا آثار باستانی را به نمايش گذارند تعريف شده است. برای عبارت نمایشگاه در زبان های دیگر نیز می توان معادل هایی را پیدا نمود : Fair Exhibition Ausstellung، Messe (آلماني) Exposition ( فرانسوي). مكانی براي عرضه كالاهای توليدی بنگاههای اقتصادی است. این تعریفی است که این روزها در ایران می توان از نمایشگاه داشت. حال آنكه امروزه در كشورهای پيشرفته نمايشگاه بيشتر برای رونق مبادلات و تسهيل ارتباطات تجاری بكار برده است.

رسالت اصلی نمايشگاههای بين المللی چیست؟

علاوه بر موارد بالا، اصلاح، تقويت و بهبود سيستم توزيع نيز می باشد. چرا كه برخی برپايی نمايشگاه را صرفا جهت دسترسی مستقيم به مصرف كننده نهايی می دانند. نمايشگاه ها ، نمايشگاههای سازمان يافته ای از آثار هنری ، علمی ، يا صنعتی هستند كه علاقه مردم را بر می انگيزانند. توليدات را افزايش و تجارت را گسترش می دهند. يا پيشرفت يا انجام متنوعی از فعاليت های مولد را نشان می دهند. بعضی از اهداف ملی صادرات در نمايشگاه ها را استفاده بهتر از منابع ملی، پيشرفت فنی، كاهش بيكاری، گسترش بازار به آنسوی مرزها و افزايش درآمد های ارزی می دانند. صاحب نظران ديگری نمايش محصولات و پيشرفت های جديد، توسعه بازار، اخذ نمايندگی و سفارش و فروش كالا، تغيير باور ها، بازاريابی و آزمون ايده های جديد را به عنوان برخی از اهداف نمايشگاهها مطرح می كنند.

طبقه بندی نمایشگاه های بین المللی

نمايشگاههای عمومی

نمايشگاههاي عمومی همانطور كه از اسمشان پيداست. در آنها عموم كالاها اعم از مصرفی و سرمايه ای در معرض نمايش گذاشته می شود. چنين نمايشگاههايی ممكن است در سطوح منطقه ای، كشوری و بين المللی برگزار گردد. نمايشگاه بين المللی تهران يكی ازبهترين نمايشگاههای عمومی بود كه هر ساله تا سال 1379 تشكيل می گرديد. و از اين سال به بعد برگزاری آن لغو و به نمايشگاههای تخصصی بين المللی تغيير وضيعت پيدا نمود.

نمايشگاههای تخصصی

برگزاری نمایشگاه های تخصصی با هدف نمایش و عرضه گروه خاصی از خدمات و محصولات به مصرف کنندگان آن ها می باشد. بطور مثال نمايشگاههايی كه جهت نمايش خودرو سواری برگزار مي گردد يكی از اين گونه نمايشگاهها است. در كشور ايران نيز جهت افزايش و تقويت صادرات كالاهای غير نفتی توجه خاصی به اين نمايشگاه ها شده است. البته بايد با تقويت روابط عمومی و انجام تبليغات بيشتر، توجه خارجيان را به اين گونه نمايشگاه ها نيز بيشتر نموده تا اثربخشی شرکت در این گونه نمايشگاهها بر صادرات غير نفتی بيشتر شود. اين نمايشگاهها اهميت بيشتري نسبت به بقيه نمايشگاهها دارند و در حال حاضر اکثر نمايشگاههای برگزار شده در دنيا از اين نوع می باشند. طراحی اختصاصی غرفه ها بيشتر جهت جلب بازدیدکنندگان و معرفی هرچه بیشتر کالا و خدمات انجام می شود.

نمايشگاههای اكسپو

نمايشگاههای اكسپو بيشتر جنبه نمايشی داشته و به لحاظ بازرگانی عملا خنثی می باشند.(دياني،1372، 15) در اين گونه نمايشگاهها بيشتر علوم يا تكنولوژي های جديد به نمايش گذاشته می شوند. معمولا اين گونه نمايشگاه ها از تخصصي ترين و پيشرفته ترين نمايشگاهها بوده و غير مستقيم در دراز مدت در اختيار تجارت قرار دارند. از مهمترين نمونه ها در اين گونه نمايشگاهها می توان به نمايشگاه 1998 پرتغال ، نمايشگاه 2000 هانور آلمان و نمايشگاه ژاپن اشاره نمود. و در نهايت، نمايشگاههای عرضه مستقيم كالاها مد نظر بوده كه در حال حاضر در دنيا از زمره نمايشگاه خارج شده است. البته در ايران دراسفند ماه هر سال نمايشگاه فروش پوشاك بهاره در محل دائمی نمايشگاه برگزار مي گرديد كه در زمره اينگونه نمايشگاه ها بود.

عوامل موثر بر موفقيت نمايشگاههای بين المللی تخصصی

عوامل متعددی بر موفقيت نمايشگاه ها اثر دارند. که غرفه سازی در تهران و شهرستان ها نیز از نمونه این موارد می باشد. هر نمايشگاه دو بخش مرتبط و مهم دارد كه بايد با تعامل و همكاری يک ديگر موجب موفق شدن نمايشگاه شوند. اين عوامل از دو جنبه ی برگزار كنندگان و مشاركت كنندگان (غرفه داران) قابل بررسی است. در این مرحله است که می توانید تاثیردکور غرفه نمایشگاه در تهران و در شهرستان ها را مشاهده نمایید از این رو تصمیم در ارائه نکات و اصول غرفه سازی در تهران در این مقاله گرفته ایم.

تنظيم برنامه های دقيق برای مراحل نمايشگاه:

برخی صاحب نظران از جمله فرد پالمبو و همكاران (1998)، اوگونرومبی (1997)، و (علمي 1374: 10) معتقدند كه از عوامل مهم شركت در يك نمايشگاه يا برگزاری آن، برنامه ريزی صحيح و دقيق و تعيين اهداف روشن برای مراحل مختلف برگزاری است كه برای برگزار كنندگان و مشاركت كنندگان باتوجه به اهداف برگزاری متفاوت خواهد بود. تحقيقات قبلی نشان می دهد كه تنها يك سوم تا يك دوم شركت كنندگان برای شركت كردن اهداف روشن و مكتوبی داشته اند.

بودجه ی مناسب جهت شرکت در نمایشگاه و ساخت غرفه نمایشگاهی

بودجه بندی و كنترل هزينه ها از مسائل عمده ای است كه بايد هنگام برنامه ريزی جهت شرکت در نمایشگاه به آن توجه ويژه ای معطوف شود. و بخش عمده ای از موفقيت در نمايشگاه اختصاص بودجه ی مناسب برای اجرای مراحل مختلف برگزاری هر نمايشگاه است. متوسط هزينه ی شركت در يك نمايشگاه را بين پانزده تا سی هزار دلار برآورد می كند. وی هزينه هايی از قبيل اجاره ی محل، نصب تجهيزات و امكانات، دكور، چاپ كاتالوگ و بروشور، استخدام نيروی انسانی پاره وقت، و برق و تلفن را از اقلام عمده ی بودجه نمايشگاه می داند. به این مطلب سر بزنید: تبلیغات و کاهش هزینه های تبلیغات جهت شرکت در نمایشگاه

مشخص بودن اهداف حضور به طور كامل و شفاف:

هدف شرکت کنندگان در نمایشگاه ها و انجام هزینه قطعا ملاقات با مشتریان جدید، عرضه و معرفی هرچه بهتر کالا و گرفتن سفارشات می باشد. تمامی اهدافی که در این نمایشگاه ها شرکت می کنند اعم از مدیران و غرفه داران باید با تمامی این اهداف آشنایی دقیق و مناسبی داشته باشند. ممكن است به دلايل سياسی حضور در يك يا چند كشور ضروری به نظر برسد كه جزء اهداف برگزار كنندگان است. ولی از نظر اقتصادی ممكن است دارای اهميت نباشد. برای مشاركت كننده از نظر اقتصادی حضور در نمايشگاه جهت پيشبرد فروش و دست يابی به بازارهای جديد مطرح باشد. حتما توجه داشته باشید غرفه سازی نمایشگاه از مواردی است که به حد چشمگیری در میزان موفقیت شما می تواند موثر باشد. ساخت و اجرای غرفه در تهران با انجام آن در سایر شهرستان ها متفاوت می باشد و دارای اصول متفاوتی می باشد. برای همین لازم است برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی تهران تمامی قوانین اجرای غرفه در تهران را مد نظر قرار دهید.مطلب موفقیت در طراحی غرفه نمایشگاه به چه عواملی بستگی دارد؟ به میزان بسیار چشمگیری قادر به راهنمایی شما می باشد.

انتخاب مناسب نمايشگاه و اجرای طراحی غرفه مناسب در تهران:

انتخاب بهترين نمايشگاهی كه با فروش، بازاريابی، علامت تجاری، يا ساير اهداف شركت تطبيق يابد نخستين گام به سوی موفقيت جهت شرکت در نمایشگاه است. آيا نمايشگاهی را كه انتخاب شده است، مناسب ترين نمايشگاه برای رسيدن به اهداف ماست؟ زيرا باتوجه به نمايشگاههای مختلف در داخل يا خارج از كشور به صرفه و صلاح هر شركتی است كه با مطالعه و كارشناسی، بهترين گزينه را برای حضور در نمایشگاه انتخاب كند.

مديريت قوی و كارآمد:

از اصلی ترین نکات در غرفه سازی در تهران برای اداره ی مطلوب يك نمايشگاه و يا يك غرفه، انتخاب مدير شايسته و كارآمد نهايت ضرورت را دارد. خصوصيات مدير برگزار كننده با مدير غرفه ی يك شركت باتوجه به اهداف و وظايف متفاوت، تا حدودی تفاوت دارد. هم چنين دال مير نيز به عنوان گام ششم در موفقيت نمايشگاهها با ارائه ی آمار از تحقيقات انجام شده ، بر نقش و اهميت مديريت تاكيد دارد. شناسايی حرفه ای گروه هدف، پيش بينی مكانی برای تعامل غرفه داران و بازديدكنندگان، آموزش كاركنان در امر نمايشگاه (دانشگاهی و غيردانشگاهی)، و ارزيابی و مستند سازی یک نمايشگاه از جنبه های مديريتی است كه هجورت(2003) مورد بررسی قرارداده است.

تبليغات و اطلاع رسانی:

از سويی برگزاركنندگان، با تبليغات به صورت عام، به معرفی شركت كنندگان، توانمندی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی كشور می پردازند. اطلاع رسانی از طريق رسانه ها برای حضور متخصصين، در نمايشگاه و ارائه ی اطلاعات كلی به بازديدكنندگان صورت می پذيرد. از ديگر سو مشاركت كننده نيز، به صورت حرفه ای و تخصصی با تبليغات به معرفی كالای خود می پردازد . با ارائه ی اطلاعات، توانمندی شركت يا موسسه ی خود را: با كاتالوگ پوستر بروشور با رسانه ها به اطلاع افراد می رساند. داشتن بهترین غرفه در نمایشکاه های تهران از امور ضروری می باشد چراکه بازدیدکنندگان را می تواند به خود جذب نماید. همچنین برای غرفه سازی در تهران و شهرستان ها باید شما با یک شرکت متخصص با تجربه های فراوان در این زمینه در تماس باشید و از تجارب آن ها استفاده نمایید. ما در آتلیه طراحی معماری مسیحا با داشتن چند صد نمونه پروژه در تهران و نمایشگاه های بین المللی برای شرکت شما عزیزان در خدمت شما می باشیم و تنها کافی است با ما در تماس باشید. .
خواندن 3533 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 11 مرداد 1398 06:57