غرفه نمایشگاه و طراحی غرفه قوی بهترین واسطه بازاریابی و فروش
07 جون 2017
(0 رای‌ها)

غرفه نمایشگاه و طراحی غرفه قوی بهترین واسطه بازاریابی و فروش

غرفه نمایشگاه مکانی است که در آن کالاها، خدمات، فن آوری، تکنولوژی های جدید، نوآوری ها و هنر ها برای معرفی و آشنایی مردم در معرض دید قرار داده می شود. واژه نمایشگاه"FAIR" از کلمه لاتین"FERIA" یا "FERIAE" مشتق شده است، این واژه به معنای فستیوال یاا جشن می باشد. گروهی بر این عقیده اند که نمایشگاه تنها محلی برای عرضه کالاها و خدمات است و اما گروهی نیز اعتقاد دارند که نمایشگاه محل برپایی جشن ها و فستیوال ها بوده و در این میان فرصتی فراهم می شود تا کالاها و خدمات نیز در غرفه نمایشگاه عرضه گردد.
امروزه اما غرفه نمایشگاه از حالت اولیه خود خارج شده است و محلی برای کسب اطلاعات تخصصی مشاغل،آشنایی با صنعتگران وایجاد ارتباط با دیگر تولید کنندگان , یافتن فرصت های شغلی جدید و شیوه های نوین بازاریابی و فروش است. غرفه نمایشگاه محل تلاقی عرضه کنندگان و بازدید کنندگان بوده و نقطه برخورد عرضه و تقاضا می باشد.

غرفه نمایشگاهی چیست


یک غرفه نمایشگاه می تواند محلی برای ارائه و معرفی نوآوری ها،خلاقیت ها،ابتکارات شرکت ها و اشخاص بوده و افراد در تلاش هستند تا در یک بازار رقابتی سالم کالا و خدمات خود را به فروش برسانند.
حضور در نمایشگاه و داشتن یک غرفه نمایشگاه خوب و قوی می تواند عرصه مناسبی برای داد و ستد و یافتن مشتری های جدید باشد و زمینه ساز ارتباطهای آینده را نیز فراهم آورد. همچنین برای بازدید کنندگان نیز از نظر دسترسی به کالا, خدمات و اطلاعات مورد نظرشان می تواند مفید واقع شود.
رقابت مهم ترین عاملی است که شرکت کنندگان در یک نمایشگاه را وا می دارد تا با حضوری موثرتر ارائه بهترین از کالا و خدمات خود داشته باشند. یکی از فاکتورها و عوامل موفقیت در نمایشگاه نیز داشتن یک غرفه نمایشگاه خوب و متناسب با اهداف و نیازهای شرکت و یا فروشگاه است. غرفه سازی و غرفه آرایی یک ابزار قدرتمند در اختیار شرکت کنندگان در نمایشگاه قرار می دهد تا بتوانند پیام و هدف خود را به مخاطبین خود برسانند.

تاثیر طراحی غرفه نمایشگاه

غرفه نمایشگاه را می توان به منزله ویترینی در نظر گرفت که در آن می توان تکنیک های فروش و بازاریابی را به کار بست و این ایده طراح غرفه است که بتواند طراحی غرفه نمایشگاه را به گونه ای جذاب و مشتری پسند انجام دهد و در عین زیبایی متناسب با نوع تجارت و اهداف شرکت نیز باشد.
غرفه نمایشگاه را نباید تنها محلی برای انبار کالاهای خود بدانید بلکه آن را به عنوان واسطه ای برای فروش و بازاریابی در نظر بگیرید و برای ساخت غرفه نمایشگاهی خود وقت کافی و برنامه ریزی درستی صرف نمایید. به خاطر داشته باشید که غرفه نمایشگاه شما را طیف وسیعی از مخاطبین و بازدیدکنندگان می بینند بنابراین طراحی غرفه را به گونه ای انجام دهید تا تصویر روشنی از شما و شرکت و خدمات تان در ذهن مخاطبین برجای بگذارد.

ماندگاری غرفه نمایشگاهی
اینکه تصور نمایید غرفه نمایشگاه تنها سر هم کردن تعدادی ابزار و سازه های نمایشگاهی است کاملا در اشتباه هستید. برای ایجاد فرصتهای فروش محصولات و خدمات خود نسبت به غرفه نمایشگاه حس مسئولیت و توجه بیشتری داشته باشید. هر غرفه بیانگر احساسات و هدفی است که شرکت کننده از حضور در نمایشگاه به مخاطبین خود ارائه می دهد. بنابراین هدف خود را از حضور در نمایشگاه کاملا مشخص نمایید و بر اساس آن اقدام به غرفه سازی و غرفه آرایی نمایشگاهی خود نمایید. در این صورت است که غرفه نمایشگاه شما در ذهن و خاطر مخاطبین نقش می بندد و بعد از اتمام نمایشگاه نیز همچنان خدمات و محصولات شما و نام تجاری و برندتان در ذهن بازدید کنندگان ماندگار باقی می ماند. این یعنی پیروزی در بازار رقابت و هدف برندینگ.
ماندگاری غرفه نمایشگاه در واقع می تواند دامنه حضور شما را از شرکت در یک نمایشگاه فراتر ببرد و از محصولات و خدمات شما در ذهن مخاطبین یک نوع آگاهی و اطمینان به وجود می آورد و با به یاد آوردن محصولات یا خدمات مشابه ذهن به سمت برند شما کشیده می شود و این در تصمیم گیری برای خرید آگاهانه تاثیر مستقیم دارد.
غرفه نمایشگاه یا انبار محصولات و کالاها
طراحی غرفه و غرفه سازی امری فراتر از پر کردن یک فضا با انواع کالاها و وسایل است. اگر را همچون یک اثر هنری بدانید آن را محل تجلی هنری طراح و نشان دهنده سطح دانش و بینش فرهنگی هنری و سلیقه خود خواهید دانست. غرفه لباسس شرکت شما در نمایشگاه است و طراح غرفه شما موظف است طرحی متناسب با شرکت و اهداف شما طراحی نماید.
طراحی غرفه یک رشته مستقل است که نیاز به تخصص و تجربه و دانش کافی دارد در حالیکه نجارها، آهنگرها، نقشه‌کش‍ها، معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، طراحان‌صحنه و لباس، طراحان گرافیک و حتی گاهی مهندسان عمران و کامپیوتر، همه خود را در زمینه طراحی غرفه متخصص و حرفه ای می دانند. در طراحی و ساخت غرفه می توان از دانش تمامی این عوامل استفاده کرد و بهترین نتیجه را کسب کرد.

معیارهای غرفه نمایشگاه خوب مهم ترین فاکتور در داشتن یک غرفه نمایشگاه خوب و قوی این است که در طراحی آن خلاقیت لازم و کافی به خرج داده شود. ایده یابی نیاز به مطالعه دارد و بهتر است که طراح غرفه نمایشگاه با تکنیک ها و طرح های روز دنیا آشنایی کافی داشته باشد و همواره در این زمینهه مطالعه کند و اطلاعات خود را به روز نماید. طرح غرفه باید بتواند مخاطب را در نگاه اول به سمت خود جذب نماید و او را در غرفه نگه دارد وو جوابگوی احساسات و نیازهای وی باشد. مطالعه هدف و نیاز کارفرما خود می تواند ایده های ناب و جدیدی به طراح غرفه بدهد.
از دیگر معیارهای داشتن یک غرفه نمایشگاه خوب این است که جزئیات به خوبی در غرفه مشخص باشد همچنین استفاده از محصولات با کیفیت در حد انتظار مشتری , سادگی غرفه و پرهیز از شلوغی و هیاهو , استفاده از تصاویر , رنگها و نورهای مختلف و جذاب از دیگر عواملی است که به زیبایی غرفه نمایشگاهی شما کمک می کند. فرم، نور، رنگ، بافت، صدا و بو ابزار کار طراح غرفه برای طراحی غرفه حرفه ای هستند. توجه به این نکات بسیار مهم است اما باید توجه شود که عمر یک غرفه حداکثر یک هفته است بنابراین نیازی نیست در ساخت غرفه محکم کاری کنید. غرفه سازی باید طوری باشد که خود پس از یک هفته فرو بریزد و جمع آوری آن ساده و آسان باشد.

خواندن 1754 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 01 مرداد 1398 17:30